5 ianuarie 2010

un malström nemţesc fabulos

de unde ştiu de carte?
de pe facebook, de la andrei anastasescu. apoi luată de la gaudeamus.

cum e la citit?
primele 20 de pagini nu-ţi zic ce anume citeşti. te-ndeamnă chiar s-o pui deoparte. dar ai face mare greşeală.

austerlitz?
nu e vorba de bătălia cu napoleon, nu-i o carte istorică, aşa cum m-a întrebat un necunoscut, citindu-i titlul. e vorba despre un personaj englez cu acest nume.

care-i subiectul?
despre toate şi nimic. povestea povestitorului este despre acest austerlitz, preocupat de foarte multe lucruri, dar mai ales de istoria sa personală - cine-i sunt părinţii.

cum e subiectul?
genial. scris fabulos. cu digresiuni mai bune decât în foucault-ul lui eco, care încep de la de ce e aşa arhitectura gărilor din belgia? ce se punea în ochii fetelor peţite ca să strălucească? cum îl chema de fapt pe fred astaire? de ce sunt moliile cei mai interesanţi fluturi? care e istoria gării liverpool? ce s-a-ntâmplat cu evreii din cehia în al doilea război mondial? până la frumuseţile verzi ale pragăi.

impresia?
nici nu ştii când treci de la una la alta, sebald te duce pe nesimţite şi nu te simţi dus, simţi că ieşi câştigat, nu doar c-o lectură, ci şi c-o experienţă, un melanj alchimic de istorie, eseu, poezie, ironie, seriozitate, deloc kitsch, ci până la urmă ARTĂ, căci emoţionează. ca o excursie de 279 pagini în trecutul istoriei europene. au mai făcut-o fireşte, şi alţii, ştiu. dar nu aşa. ca wienfried georg sebald. care din păcate, a murit într-un accident de maşină nu demult de când îşi încheiase capodopera. căci nu e doar un über roman nemţesc, ci şi o capodoperă a literaturii germane contemporane (2001).

citiţi-l, vă rog!

un mic fragment?
existenţa în afara timpului, a spus austerlitz, un mod de existenţă până de curând valabil în ţinuturile înapoiate şi uitate ale propriei noastre ţări, la fel ca odinioară pe continentele încă neexplorate de peste mări, funcţionează în continuare în paralel chiar şi într-o metropolă a timpului cum este londra. morţii nu se află oare în afara timpului? sau muribunzii? sau bolnavii care zac la ei acasă sau prin spitale - şi nu doar ei? fiindcă e suficientă doar o doză de nefericire personală, pentru a ne trezi separaţi de orice trecut sau viitor. de fapt, a spus austerlitz, n-am posedat niciodată un ceas, fie el un deşteptător, n ceas de buzunar sau măcar unul de mână. mi s-a părut întotdeauna ridicol să port un ceas, ca fiind ceva bazat pe o minciună, poate pentru că un impuls lăuntric, pe care n-am reuşit să-l înţeleg niciodată, m-a făîcut mereu să mă împotrivesc puterii timpului şi să mă ţin deoparte de aşa-zisa actualitate - cu speranţa, îmi spun astăzi, a adăugat austerlitz, că pot alerga înapoi după el, şi că colo voi regăsi totul ca şi înainte, sau mai presi, că toate momentele coexistă în paralel, respectiv că nimic din ceea ce povesteşte istoria nu este adevărat, că cele întâmplate nu s-au întâmplat, ci se întâmplă chiar în momentul în care ne gândim la ele, ceea ce pe altă parte, desigur, deschide perspectiva dezlantă a unei suferinţe neîncetate şi a unei cazne ce nu se mai sfârşeşte. (p.98)

a, v-am zis că are şi poze?
o recenzie video în franceză a cărţii (şi-un extras în germană) mai jos.

winfried georg sebald, austerlitz, editura curtea veche, bucureşti, 2008, traducere (foarte bună) de irina nisipeanu, 279 pagini
coperta (ce nu te face-n veci să cumperi cartea) de griffon and swans 






21 de comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. dragos,
    este cea mai misto chestie pe care am citit-o pe blogul tau. pana acum (nu inseamna ca celelalte insemnari sunt de lepadat). ;p

    la multi ani!

    p.s.
    te contrazic doar cu un amanunt (ne)semnificativ. coperta imi place la nebunie!

    RăspundețiȘtergere
  3. da, si pe mine m-a prins prezentarea ta si m-a facut curioasa in privinta cartii.

    RăspundețiȘtergere
  4. http://forgetbf.com/showthread.php?p=7319
    http://unknown.wikia.com/wiki/Special:CreatePage/index.php?title=Flagyl_veterinary&action=edit&redlink=1
    http://forums.tutorialized.com/forum-rules-guidelines-55/fresh-cvv-and-dump-seller-204803.html

    RăspundețiȘtergere
  5. "fiindcă e suficientă doar o doză de nefericire personală, pentru a ne trezi separaţi de orice trecut sau viitor" Corect! Eu n-as fi putut sa o spun asa dar exact asa o traiesc!

    RăspundețiȘtergere
  6. pai pe fred astaire il kema k pe carte - astia stie oricine! ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. misto insemnare, dragos, o sa-mi iau cartea!

    RăspundețiȘtergere
  8. [me 2: impressed by ur introduction monsieur :)]

    RăspundețiȘtergere
  9. Sebald nu e un scriitor prea prizat la noi, dar în lume există chiar maniaci care-i devoră, cataloghează, inventariază scrierile, şi iată un frumos exemplu: http://norwitch.wordpress.com/

    şi aş mai avea de adăogat: mie chiar coperta mi se pare foarte bună!

    RăspundețiȘtergere
  10. @pantacruel @capricornk13 @stre - mersi pt compliment.
    @als - oricine care e critic de film! ;)
    @vladimir b. - misto link, mersi! da, si eu am remarcat furorile pe care le-a produs in afara. la noi, ceea ce era moda livresca frantuzeasca in interbelic a devenit acum englezeasca. germana si alte literaturi sunt ignorate.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Frederic Austerlitz Jr., adica pe taica-siu il chema la fel!

    RăspundețiȘtergere
  12. @vladimir: cum ar fi sa se zica 'batalia de la austerlitz' - jr sau sr? :)

    RăspundețiȘtergere
  13. @als -- au aș spune A la Grande! Păruiala de la Austerlitz, din care rușii & austriecii au plecat cam cu coada-n-tre vine, merită să fie la Singular)))

    RăspundețiȘtergere
  14. Cu riscul auto-asumat de a fi făcut albie de porci(de Guineea...), vă comunic și eu, umil, părerea proprie, care nu coincide deloc cu a ”mediei” critice europene(vina fiind, exclusiv, a mea!),părere bazată strict pe fragmentul citat în postare. Cum nu am citit încă, inegral, cartea, evident că este și o părere definitivabilă. Precum am învățat la școală, voi reproduce esența mostrei în discuție. Așadar:
    ”...că (sic!) cele întâmplate nu s-au întâmplat, ci se întâmplă chiar în momentul în care ne gândim la ele, ceea ce pe altă parte, desigur, deschide perspectiva dezlantă a unei suferinţe neîncetate şi a unei cazne ce nu se mai sfârşeşte”. Bla, bla , bla! Pur
    și simplu, bla, bla,bla! Întreb:
    Este acest tip de scriitură ”austerlitziană”, producătoare de efecte literare coerente, foarte cinstit vorbind?
    Bla, bla, bla!
    Circumscrie ea nu un snobism, ci un demers literar veritabil, cu adevărat viabil și valorificabil, prin emuli?
    Bla, bla, bla!
    Este măcar artă și nu dicteu prețios, semi-automatic(la ”Pendulul” lui Eco, chiar dacă digresiunea obosește, se vede clar că nu se intenționează pasarea erudiției ludice, drept literatură mare)?
    Bla, bla, bla!
    Acum, aștept pietroaiele!
    Dinu D. Nica

    RăspundețiȘtergere
  15. @Dinu D. Nica - reprezinta snobism, dicteu prețios, semi-automatic eseurile din omul fara insusiri al lui musil? cartile obscure ale lui peter handke? unele opere heteroclite stilistic ale postmodernistilor?
    eu zic ca da, este arta, este literatura mare.

    RăspundețiȘtergere
  16. Mersi, Dragos, de recomandare; am citit-o acum vreun an de zile, in urma postarii tale, si mi-a placut f mult...iar coperta e f misto.

    RăspundețiȘtergere
  17. @florin - cu drag. o carte minunata!

    RăspundețiȘtergere
  18. @Dragoș:
    Este literatură mare? Sigur? Pe ce se cunoaște? Că de citit...sau de înțeles...Nu mai insist. Teamă mi-e că singurele comentarii pertinente viitoare, vor fi de genul ”mișto coperta!”
    Dinu D.Nica

    RăspundețiȘtergere
  19. @Dinu D. Nica - trebuie sa recunosti ca nu iti poti da seama daca o carte e mare sau nu dupa un citat. or, citatul meu nu a vrut sa demonstreze ceva, ci a fost doar un exemplu care mi-a placut. e posibil sa fi ales gresit.

    mi-ar placea sa citesti cartea si sa-mi propui o dezbatere cu punctele tari si punctele slabe. in ce mod romanul acesta indeplineste anumite criterii artistico-literare. promit ca, dupa ce o voi mai rasfoi, voi participa cu placere.

    dar eu, daca am afirmat ca austerlitz e literatura mare, am luat drept criteriul felul profund in care m-a emotionat. in intergime.

    RăspundețiȘtergere
  20. Voi încerca să o citesc. Raison d' honneur!
    Dinu D. Nica

    RăspundețiȘtergere
  21. @d.nica si fontul e misto, si are si poze

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...