20 mai 2010

domnului Cărtărescu, cu admiraţie

acum, c-am terminat ultimul dumneavoastră volum în care spuneţi că la noi, la români, nu se cultivă admiraţia, vă contrazic riscând să vă spun că aveţi în mine un admirator, pe care l-au bucurat în studenţie paginile din travesti cu care-am făcut cunoştinţă, l-au în-cântat paginile visului (nostalgiei), l-au chinuit dar şi fermecat deopotrivă paginile orbitorului, l-au dezamăgit cele câteva pagini din de ce iubim femeile, l-au frustrat paginile necitite ale poeziilor şi, dar nu în cele din urmă, l-au amuzat al naibii alaltăseară paginile acestui volum nou apărut.

şi chiar dacă vi se va reproşa că acesta e un volum minor, comercial, în spiritul lui de ce iubim..., că va fi comparat negativ cu orbitorul sau levantul ("iar s-a prostit cărtărescu"), va rămâne plăcerea cititorilor neştiuţi, printre care mă număr. iar fata aceea coşoasă care cere un autograf în ultima povestire de aici şi care vă citeşte volumele cu acribie şi pasiune face cât toţi confraţii literari care vă invidiază succesul, cum spuneţi.

mărturisesc că citisem ceva fragmente de-aici în şapte seri, despre cirikure-cirikure, despre ucigaşa de copii, dar m-am distrat cu lecturile noi, cu ass market, cu pleşu ca pitic din albă-ca-zăpada şi nu-mi mai aduc aminte însă pot spune că e lucru mare să scrii bine, de/pentru plăcerea celorlaţi.

unora le-a plăcut volumaşul pentru care s-a bârfit c-aţi primit o căruţă de bani, altora poate imposibila trilogie, alţii v-au savurat poeziile, dar cei mai mulţi ar trebui să citească această carte, poate nu cea mai reuşită, dar sinceră, poate şi decât jurnalul.

iar după ce aseară v-am ascultat în club control, pot spune c-am mai aflat ceva, că vă plac ca şi mie poeţii proust, kafka şi musil, că pe locul 1 e divina comedie pe care n-am terminat-o niciodată, că sunteţi un timid şi vă place să spuneţi poante - ca şi-n acest volum - că v-aţi construit un trecut ficţional - deci nu mai puţin adevărat - în orbitor, că lucraţi la un roman istoric etc.

îmi voi asuma această slăbiciune, admiraţia faţă de un scriitor român viu, iar acum, c-am terminat, sunt curios câţi mă vor scoate din blogrol sau câţi vor concluziona că am devenit un blogăr nefrecventabil. doar suntem în românia, nu-i aşa?
mircea cărtărescu, frumoasele străine, editura humanitas, bucureşti, 2010, 298 pag
coperta de angela rotaru, cu ilustraţia de franklin mcmahon


au scris chiar despre carte capricornk şi dan.

11 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. eu cred ca te pripesti. chiar te-a amuzat umorul zgait-spalacit de aici al lui cartarescu? (am citit doar fragmente, recunosc - dar ma duc acum si o cumpar pe toata!).
    sunt sigur, insa, ca prima impresie nu ma insala niciodata :)

    de ce oare nu ramane cartarescul un poet-genial-sprinter si (tot) incearca sa se metamorfozeze in romancier-tulburat(or)-maratonist?

    RăspundețiȘtergere
  3. pai da, domnul dragos si domnul mircea au in comun grandilocventa. de apreciat ca mai e loc si de admiratie

    RăspundețiȘtergere
  4. si de unde mai pui ca amandoi aveti o problema cu "confratii literari", cu criticii!of! de-ati exista numai voi si admiratorii vostri!....

    RăspundețiȘtergere
  5. @pantacruel - m-a amuzat umorul pur si simplu, mai ales glumele pe care le-am considerat (eu) reusite. cat despre poet-genial-sprinter versus romancier-tulburat(or)-maratonist, mi se pare o dihotomie care nu duce la nimic. sa ne bucuram pur si simplu de carti!

    @elena - pai nu toata lumea foloseste un limbaj pompos si afectat? e pana la urma amprenta (post)modernismului. eu n-am nici o problema cu criticii, ci cu unele pareri de-ale lor.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mie imi place Cartarescu si ca poet si ca prozator, desi il prefer pe cel de-al doilea.
    Nici nu stiam ca a mai scos un volum.

    hmmm. abia astept sa pun mana pe el. sa ma conving singur :D

    nu faci un concurs in care sa oferi cartea lui Cartarescu? :D

    RăspundețiȘtergere
  7. @dragos: ce ma bucur ca ti-a placut! abia astept sa-mi cumpar "Nimic", mi-e dor tare de poemele lui Cartarescu...

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumiri pentru opinii. Abia astept sa o citesc si eu :-) Desi nu am parcurs orbitorul ci doar rem, gemenii, mendebilul si de ce iubim femeile, sunt convins ca acest volumas o sa imi placa.

    RăspundețiȘtergere
  9. :)Acelaşi lucru gândesc şi eu, legat de Cărtărescu.
    A trecut multă vreme de când am decis să am încredere în judecata mea şi în ceea ce simt, şi să nu mai acord timp şi atenţie părerilor emise de cei care cred că dacă nu te "prinde" un anume curent, atunci neapărat trebuie să-l desfiinţezi, chiar dacă nu prea ai argumente viabile. Nu îi înţeleg pe fundamentalişti, eu una n-am putut fi niciodată fanatica vreunei cauze, m-a şocat mereu fervoarea cu care unii se încăpăţânează să demoleze un scriitor, după ce i-au citit o singură carte. În schimb, o părere emisă în cunoştinţă de cauză, care să ţină seama şi de bune dar şi de rele, ascult oricând cu plăcere.
    Drept pentru care te vizitez cât pot de des aici, Dragoş.

    RăspundețiȘtergere
  10. Pantacruel, citește-o cap coadă,cartea lui Cărtă chiar e mișto: m-a făcut să râd, n-am putut s-o las din mână. Am primit-o ca pe un cadou pe care mi l-a făcut domnul Cărtărescu, generos de data asta, nici gând de metamorfozare "în romancier-tulburat(or)-maratonist", dimpotrivă.

    RăspundețiȘtergere
  11. deci nu. cred ca este un homme comme il faut, dar...nu-l pot ceti. nu-nteleg unde e geniul atator personalitati autohtone de ieri, de azi? unde, de ce nu se vede el?

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...