6 iulie 2010

baudelaire

my heart laid bare


xiii:

aproape toată viaţa ni se iroseşte în curiozităţi neghioabe. în schimb, sunt lucruri care ar trebui să stârnească în cel mai înalt grad curiozitatea oamenilor şi care, judecând după mersul obişnuit al vieţii lor, nu le inspiră nici una.

xv:
credinţa în progres e o doctrină de leneşi, o doctrină de belgieni. e individul care se bizuie pe vecini ca să-i facă treaba. / nu poate exista progres (adevărat, adică moral) decât în individ şi prin individul însuşi.

xxii:
nu există decât trei fiinţe demne de respect: preotul, războinicul, poetul: a şti, a ucide şi a crea. / ceilalţi oameni sunt născuţi pentru biruri şi corvezi, făcuţi pentru grajd, adică pentru a a exercita ceea ce înseamnă o profesiune.




xliv:

dictatorii sunt slugile poporului, - nimic mai mult, - scârbos rol de altfel, - iar gloria este rezultatul adaptării unui spirit la prostia naţională.

xlv:
ce e dragostea? nevoia de a ieşi din sine.
... orice dragoste e prostituţie.

lii:
a fi un om mare şi un sfânt pentru tine însuţi, iată unicul lucru Important.

lxx:

a face dragoste înseamnă a intra în altul, iar artistul nu iese niciodată din sine.



xcv:
îmi jur mie însumi să iau de aci înainte regulile următoare drept reguli veşnice ale vieţii mele:
să-mi fac în fiecare dimineaţă rugăciunea către Dumnezeu, rezervor al oricărei forţe şi dreptăţi, către tata, mariette şi Poe, ca mijlocitori; să-i rog să-mi împărtăşească forţa necesară pentru a-mi împlini toate datoriile şi să-i hărăzească mamei o viaţă destul de lungă pentru a se bucura de transformarea mea; să lucrez toată ziua, sau cel puţin atât cât îmi vor îngădui puterile; să mă încredinţez lui Dumnezeu, adică dreptăţii înseşi, pentru reuşita proiectelor mele; să-mi fac în fiecare seară rugăciunea, cerându-i lui Dumnezeu viaţă şi putere pentru mama şi pentru mine; să împart tot ce câştig în patru părţi, - una pentru viaţa de fiecare zi, una pentru creditori, una pentru prieteni, şi una pentru mama; să mă supun principiilor celei mai stricte sobrietăţi, prima fiind suprimarea tuturor excitantelor, oricare ar fi ele.

charles baudelaire, jurnale intime, editura pentru literatură universală, 1968, traducere de liliana ţopa

picturi de emile deroy (1844) şi gustave courbet (1847)

10 comentarii:

  1. "i love wagner, but the music i prefer is that of a cat hung up by its tail outside a window and trying to stick to the panes of glass with its claws."
    :)

    RăspundețiȘtergere
  2. "a face dragoste înseamnă a intra în altul, iar artistul nu iese niciodată din sine." Cineva trebuie sa si primeasca inauntrul sau ceea ce baga artistul :D

    RăspundețiȘtergere
  3. dragos - f frumos, dar DC ai pus titlul in engleza?! 'mon coeur mis a nu' suna atit de bine...

    RăspundețiȘtergere
  4. @Image - buna!:) si bine-ai venit pe blog!

    @Noni - pai el insusi :)

    @als - ca omagiu pentru poe (el a fost primul) eu il iubesc mai mult pe poe decat pe baudelaire (lol)

    RăspundețiȘtergere
  5. @noni: d'accord. dar rezulta [univoc] ca cel care primeste se.. masturbeaza cu produsul artistic, NU ca artistului ii pasa de chestia asta sau se implica in any way.

    cel putin in opinia lui baudelaire. altfel imi amintesc vag o fraza de nietzsche, gen ca artistul poate fi "masculin sau feminin" in esenta. sunt deci artisti a caror Vointa e sa influenteze universul direct si artisti care "dau nastere" operei, a caror Vointa se manifesta in opera si care influenteaza, eventual, doar prin intermediul operei.

    anyway fascinanta si abordarea lui baudelaire [merita sustinuta fie si numai pt singularitatea ei, imho]

    RăspundețiȘtergere
  6. nu stiu dk EXACT la asta se gindea baudelaire, da crek ideea e k artistu isi pastreaza 'juice'-urile pt el ;P

    @dragos: da, si lui charles ii placea poe... eu il prefer insa in povestiri decit in poeme

    RăspundețiȘtergere
  7. eh, daca nu se gandea baudelaire s'au gandit, oricum, altii :)

    writing on the sand with one hand and masturbating with the other - two flows in what relationship? [deleuze]

    RăspundețiȘtergere
  8. @strelnikov: asa grait-a deleuze :)

    adevarul e k nicaieri nu e baudelaire mai nietzschean k in 'mon coeur...'

    RăspundețiȘtergere
  9. @als: pe bune! inacritul baudelaire din ultima perioada & frantuzitul nietzsche din ultima perioada zici ca's gemeni. deci mai exista Speranta: lucrarea spirochetilor la meninge - infrateste oamenii :)

    RăspundețiȘtergere
  10. sau: cine n-are spiroketa, sa faca keta sa-si cumpere

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...