11 mai 2012

gala industriei de carte


impresii de spectator

am avut o mare bucurie odată ce-am ajuns - cu greu - la aula (noii) biblioteci naționale, aulă destul de cochetă. pe scenă, o bibliotecă plină cu sute de cărți cu cotoare aurite de-mi luau ochii. irina păcurariu a făcut oficiile - și a fost destul de greu să modereze orgoliile uriașe ale unor oameni mici.
  • premierea a fost reușită, mai ales prin ceea ce mi-a plăcut mie, interviurile filmate (bănuiesc că la casa scriitorilor) cu câțiva maeștri-făurari ai Cărții din românia - done stan, vasile olac, irina dragomirescu mardare, antoaneta ralian. omagii unor oameni care mie, cel puțin, mi-au marcat copilăria și tinerețea livrească.
  • invitații care au anunțat premiile au fost destul de bine aleși - de la "vedete" teve (ianțu, exarhu), la editori (graficianul mircia dumitrescu - care a invocat reînvierea graficii de carte -, simona kessler, denisa comănescu) care au făcut antren sau și-au scuipat răutățile.
dar să ajung repede la câteva minusuri, ce n-au ținut deloc de evenimentul în sine, ci de calitatea oamenilor care au participat la el.
  • de pildă șerban radu, directorul cărturești părea că vrea să-nhațe premiul și să fugă cu el mutește.
  • denisa comănescu, premiind colecția "prima dată" a editurii art, a ținut să precizeze că apar aici tot timpul aceiași "dilematici vechi", părând că se întreabă - da' eu de ce n-am fost invitată?
  • nora iuga a lăutat exaltată librăria bastilia de parcă era cel puțin un charlottenburg.
  • iar clipa șoc, pentru mine, a fost realitatea crudă că cel mai citit "autor" român este nimeni altul decât actorul dan puric (care, pe scenă, a jucat un rol în care se făcea că era el în armată și-l citea pe kant).
dar dezamăgirea a constat în impresia despre oamenii ce-au populat evenimentul - repet, unul de admirat. păreau că toți voiau să încaseze toate premiile, de geniali ce sunt.industria de carte e populată, în majoritatea ei, de ageamii orgolioși. însă printre ei, trebuie lăudați cei cu adevărați pasionați, care susțin, de fapt, adevărata valoare. pentru aceștia din urmă a fost organizată această gală.

foto faber studio
câteva premii
  • cea mai bună traducere - violeta nișcov pentru cartea roșie de jung
  • cea mai bună carte (ficțiune) - acasă, pe câmpia armaghedonului
  • cea mai bună carte (nonficțiune) - capcanele istoriei de l. boia
  • cea mai bună carte de copii - vise despre case
  • audiobook - plugarul și moartea
  • best-seller - andrei pleșu (cel mai popular autor) și dan puric (cea mai vândută carte)
  • cea mai bună librărie - cărturești
  • edituri noi - casa de pariuri literare
  • librării noi - bastilia

6 comentarii:

  1. Ma bucur pentru "Acasa, pe Campia...", desi imi pare rau pt "Matei Brunul" sau "Kostas"... Carturesti, da, e cea mai buna librarie. Bastilia mi se pare, deocamdata, o fita. Nu am inteles inca logica asezarii cartilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. brunul a fost premiat cu premiul publicului de evenim. zilei.

      Ștergere
    2. Ev. Zilei? La cum stiu eu ca merg lucrurile la ziarul asta... In fine, un premiu e un premiu. Si Kostas, nimic?

      Ștergere
  2. Nu pentru ca as vrea sa ii iau apararea zic, dar Serban e foarte emotiv in public; se poate sa iti fi creat o impresie falsa...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Alina - se poate. dar, dincolo de cauză, gestul a rămas.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...